- Tens dubtes sobre com gestionar l’ús de les pantalles a casa?
- No saps quin és el moment adequat per començar?
- Et preocupa el temps que hi dediquen o no tens clar com posar límits saludables?
Són molts els pares i mares que comparteixen aquesta preocupació. Per això, la comissió pedagògica de l’AFA de l’escola, amb la col·laboració de l’Associació EDPAC (Educació per a l’Acció Crítica), va organitzar una sèrie de xerrades enfocades a ajudar les famílies a gestionar de manera efectiva el temps que els infants passen davant de les pantalles. Aquesta entitat, especialitzada en l’educació crítica sobre drogues, pantalles i consum, va oferir tallers pràctics per millorar la gestió familiar en un món cada vegada més digitalitzat.
Tres sessions, tres grups d’edat
Les xerrades es van realitzar en tres sessions: el 14 de gener per a famílies amb infants de 3 a 6 anys, el 30 de gener per a famílies amb nens de 6 a 9 anys, i el 14 de febrer per a famílies amb nens de 9 a 12 anys. Al llarg de les sessions, més de 75 famílies van compartir les seves experiències, dubtes i preocupacions sobre la gestió de les pantalles. Es va parlar d’estratègies concretes per evitar que el consum de pantalles s’imposi com a opció lúdica davant l’avorriment, i es va posar l’accent en la importància de mantenir l’equilibri entre el món digital i altres activitats fonamentals.
No hi ha un aprenentatge significatiu que només pugui fer-se a través de les pantalles
Una de les principals conclusions que es van compartir va ser que no hi ha aprenentatge significatiu que no es pugui fer amb altres activitats. És a dir, retardar l’accés a mòbils i tauletes no compromet les habilitats digitals dels infants, ja que aquestes es treballen adequadament als currículums escolars actuals i el fet d’aprendre llengües o jocs de manera digital no aporta valor extra a altres activitats analògiques, de fet, els dispositius estan pensats per fixar l’atenció i que es passi el major temps possible. A més, l’absència de pantalles com a primera opció per entretenir-se crea un espai valuós per al desenvolupament d’altres competències importants, com el moviment, la creativitat, el llenguatge i, sobretot, la comunicació interpersonal.
Recomanacions pràctiques per a cada família
Durant les sessions també es va parlar de la importància de seleccionar bé els continguts que els infants consumeixen a la TV i altres plataformes digitals, així com el temps que hi dediquen. Les talleristes van oferir recomanacions adaptades a les diferents franges d’edat, ajudant les famílies a reflexionar sobre la seva pròpia gestió de les pantalles. Aquesta informació es pot consultar a través dels recursos compartits al final d’aquest text.
Participa i comparteix les teves inquietuds!
Agraïm a les famílies assistents i a totes aquelles que han mostrat interès per diverses vies sobre aquesta temàtica. Us animem a seguir les activitats de la comissió pedagògica, a participar-hi activament i a compartir amb nosaltres les vostres preocupacions i suggeriments. Estem aquí per seguir creant espais conjunts per al benefici de totes, estigueu atentes famílies a les properes accions sobre pantalles i altres temes d’interès per a la comunitat educativa!. Podeu contactar amb nosaltres mitjançant el correu electrònic: pedagogica@afaescolapuiggracios.cat.
Recursos d’interès:
- Presentació als tallers i recursos recomanats: https://drive.google.com/file/d/15clIsRGE2dLKIzD44_j8WofWJ3_Idh1x/view?usp=sharing
- Vídeo sobre l’ús de les pantalles a casa
- Recomanacions per a l’educació digital